به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرایط ویژه ای کرونایی و برگزاری کلاس های دانشگاه ها به صورت مجازی در ترم جاری با رسیدن به مرحله امتحانات غیر حضوری به مرحله ویژه ای وارد شده است؛ امتحانات آنلاین و با کمترین نظارتی از سوی مسئولین فرصتی شیرین برای دانشجویان ایجاد کرده است تا به راحتی به تقلب در امتحانات بپردازند.
امتحان آنلاین و جلوگیری در تقلب در این نوع آزمون ها خود آزمون جدیدی برای دانشگاه ها و آموزش در کشور است و صدالبته یکی از مهم ترین چالش های روز دانشگاه ها نیز به حساب می آیند،خصوصا برای نوع ویژه ای از امتحانات که در سطح گسترده در حال برگزاری است و این اولین محک جدی و تجربه غیر حضوری دانشگاه ها به حساب می آید.
آموزش مجازی از مزایا و معایبی برخوردار است؛ با این حال در شرایط شیوع کرونا، این بستر از توقف ادامه تحصیل دانشجویان و دانشآموزان جلوگیری کرد.
عدم حضور دانشجو و دانشآموز در فضای دانشگاه و مدرسه، افت یادگیری و آموزش دانشجویان و دانشآموزان، رواج تقلب در برگزاری آزمونهای مجازی از جمله معایب آموزش الکترونیکی در این ایام هستند. با افزایش مشارکت دانشجویان در تالارهای گفتوگوی مجازی و ملزم کردن دانشجویان به انجام کارهای تحقیقاتی و پروژهای میتوان تا حدی از افت یادگیری در این بستر جلوگیری کرد؛ اکنون بسیاری از دانشگاهها این سیاست را در پیش گرفتهاند.
در ماه های ابتدایی آموزش مجازی و دوره امتحانات دانشجویان بیش از چیزی به کمک همکلاسی ها فکر می کردند و با ایجاد گروه های همفکری امتحانات را پشت سر می گذاشتند. در ادامه شاهد دوره دیگری از تقلب در امتحانات مجازی بودیم اینبار فضای مجازی پر شده بود از عکس ها و اطلاعیه های دانشجویی که خواستار همراهی در امتحانات با پرداخت پول بودند و از کسانی که درس مورد نظر را خبره هستند برای تقلب در جلسه امتحان دعوت می کردند؛ موردی که به همیار تقلب معروف شده بود.
اما این تنها قسمتی از ماجرا بود و رفته رفته با پیشرفت اساتید در حوزه آموزش و امتحانات مجازی با ترفندهایی همچون طرح کردن سوالات متفاوت و ایجاد روش هایی از قبیل کار در کلاس روش های تقلب را هرچه بیشتر کاهش دادند تا در امتحانات دانشجویان دیگر همفکری زیادی نتوانند داشته باشند.
این روزها شاهد ورود عده ای مافیاگونه به عرصه همیاری و کوک به امتحانات مجازی هستیم. گروهی که با ترفندهای مختلف خود را در فضای مجازی صرفا همراه و مشاور نشان می دهند اما در اکثر موارد تنها یک فرد هستند که یا جای داوطلب آزمون داده یا در هنگام امتحان او را همراهی و کمک می کند.
گروهی که شامل همه افراد می شوند و از دانشجو و معلم مدرسه گرفته تا استاد دانشگاه را شامل می شود. تحقیقات خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در پلتفرم های کسب و کار نشان داده که عده ای با نام هایی همچون همیاری و مشاوره درسی به این پلتفرم ها ورود کرده اما در واقع قصدشان شرکت در آزمون و امتحانات دانشجویان و دانش آموزان هستند.
در بین آگهی دهندگان از دانشجوی ترم یک گرفته تا معلم و استاد دانشگاه حاضرند برای اینکه پول بیشتری در حسابشان باشد، زحمات دیگر دانشجویان که در طول سال درس خواندهاند را بر باد دهند. در این بین دلالان هم «از آب گلآلود حسابی ماهی میگیرند» و برای ایجاد ارتباط بین دانشجو و امتحان دهنده پولی را به جیب میزنند؛ حتی در برخی موارد دیده شده دلالان خود را به جای دانشجو جا میزنند و پس از دریافت پاسخهای سوالات امتحان و پرداخت هزینه، آن را با قیمت چند برابری به دانشجویان میفروشند.
کسانی که با حماقت های خود از یک طرف کیفیت آموزش مجازی و ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید را پایین می آورند و از طرف دیگر باعث عقب افتادگی و بی سواد بار آوردن دانشجو و دانش آموزان در نظام آموزشی می شوند.
در طول مکالمه ای که خبرنگار ما با یکی از این افراد داشت برای امتحان درس ریاضی عمومی 1 که از درس های اولیه ترم اولی های دانشگاه در خیلی از رشته های مهندی و علوم پایه می باشد مبلغ 150 تومان درخواست کرد.
این افراد که بیشتر با نام های مشاوره و کلاس های خصوصی برای امتحانات در این پلتفرم ها حاضر می شوند در ادامه در جواب سوال اینکه خودتان امتحان می دهید یا همکاری می کنید پاسخ فرقی ندارد می دهد. کسانی که با اسم آموزش و تدریس خصوصی وارد می شوند اما فکرهای دیگری برای کسب درآمد دارند. در واقع اساتید دانشگاه هم تاحدودی متوجه شدند و هنگامی که کارنامه نیمسالهای تحصیلی دانشجویانی که هنگام آموزشهای حضوری از نظر نمرات چنگی به دل نمیزد حال در زمان امتحان مجازی پر شده از ۱۸، ۱۹ و ۲۰، طبیعی است که می دانند یک جای کار میلنگد.
اخیراً هم اساتید برای اینکه از قافله درآمدزایی از این چنین اقداماتی عقب نمانند، به گروه کمک کنندگان به امتحان مجازی اضافه شدهاند و آگهیهای شرکت در امتحاناتشان را در پلتفرم های مختلف میکنند. درست است که هیچ وقت اسم کمک کننده امتحان در خیلی از این آگهیها نیامده، اما اگر با چشم مشتری به این آگهیها نگاه کنید درمییابید مشاوره یا کمک به امتحان پایانی به جز امتحان دادن به جای دانشجویان معنی دیگری نمیدهد.
ورود این دلالان و مافیای امتحانات مجازی تنها به دانشگاه ها مربوط نمی شود و در حوزه مدارس و بین دانش آموزان نیز رخنه کرده اند. کسانی که به شرط پول 20 دروغی برای دانش آموزان به ارمغان می آورند اما غافل از اینکه این دانش آموز فردای آموزش حضوری یا در آینده در کنکور یا شغل مورد نظر دیگر سوادی برای ارائه نخواهد داشت.
در روزهای اخیر اگرچه کمپینهای مجازی و تجمعات زیادی توسط دانشجویان درباره گلایه از کیفیت آموزش مجازی، لغو امتحانات حضوری به دلیل نگرانی بابت ابتلا به کرونا و لغو هر گونه امتحان به دلیل کیفیت پایین آموزش مجازی تشکیل شد؛ اما در هیچ یک از این کمپینها، هیچ نگرانی بابت کیفیت امتحان یا احتمال تقلب در امتحان از سوی دانشجویان ابراز نشده است؛ به نظر می رسد این موضوع جزء دغدغههای دانشجویان نیست.گویا از دید برخی دانشجویان همیار تقلب در امتحان، راهحل خوشایند و میانبری برای امتحانات مجازی است.
حال این سوال پیش می آید که وجود چنین دلالان و افرادی که برای سودجویی خود به نظام آموزشی کشور ضربه وارد می کنند تا کی در این پلتفرم ها ادامه خواهد داشت؟ چرا برای جلوگیری از چنین افرادی در فضای آموزشی کشور مسئولین آموزشی و این پلتفرم ها اقدامی نیم کنند؟
گزارش از مسلم خلخال
در ادامه بخشی از ورود تاسف بار برخی افراد سودجو را در پلتفرم های آگهی را مشاهده می کنید که جز ضربه به نظام آموزشی عاید دیگری برای کشور ندارند.